Een uitdaging van formaat: ontwerpen voor leven op Mars
Space Oasis Delft is een studententeam dat werkt aan het ontwerpen van buitenaardse behuizingen om menselijk leven te ondersteunen en te koesteren door deel te nemen aan de Jacques Rougerie Foundation-uitdaging. Dit jaar neemt het team de uitdaging aan om een dorp op Mars te ontwerpen met een focus op aanpasbaarheid, circulariteit en mensgericht ontwerp. Voor dit artikel hebben we de gelegenheid om het project te bespreken met Emma van der Laarse en Deirdre van Roijen, de teamleider en projectmanager van het team van dit jaar.
Van maan naar Mars: leren van het SOD 1-project
Mars is een zeer onherbergzame plek om menselijke bewoning te bouwen en te ondersteunen; het team wordt geconfronteerd met uitdagingen zoals enorme temperatuurschommelingen, stofstormen, marsbevingen en straling. Het team benadert deze obstakels door modulaire puzzelachtige componenten te ontwerpen die kunnen worden aangepast aan deze omstandigheden. Een voorbeeld dat ze me gaven, was dat ze een manier hadden bedacht om hulpbronnen te verzamelen uit stofstormen, maar ze wilden niet precies onthullen hoe voordat het ontwerp bekend werd gemaakt. Ze onderzoeken ook hoe ze de beschikbare hulpbronnen op Mars kunnen gebruiken om deze omstandigheden te bestrijden, bijvoorbeeld door pykrete te gebruiken, een materiaal gemaakt van Mars-ijs en celluloseafval, om stralingsschermen te creƫren.
Het vorige project van het team, SOD 1, richtte zich op een maanbasis. Hoewel zowel de maan als Mars extreme omgevingen zijn in verschillende mate, brengt Mars een andere set beschikbare hulpbronnen met zich mee. Hoewel directe toepassing van maandesigns niet mogelijk is, past het team overkoepelende strategieƫn van hun maanproject toe, zoals ontwerpen met de natuur in gedachten en interdisciplinair samenwerken, op hun dorp op Mars.
Slimme teams, strakke planning: projectmanagement door studenten
Het team is gestructureerd in kleinere teams die zich richten op verschillende aspecten van de behuizing, zoals het engineeringteam of het architectuurteam. Hun 19 leden zijn verdeeld tussen voltijd en deeltijd, waarbij alle managementrollen voltijd zijn om toezicht te waarborgen, terwijl de meeste anderen in deeltijd posities zijn. Deze structuur is gebruikelijk bij studententeams, maar brengt onvermijdelijke uitdagingen met zich mee, waarbij deeltijders academische verantwoordelijkheden en teamverantwoordelijkheden moeten combineren. Het kan moeilijk zijn voor zeer gemotiveerde deeltijders om het gevoel te hebben dat ze niet zoveel kunnen bijdragen als ze zouden willen vanwege hun beperkte tijd.
Het team gaat om met deze verschillen door flexibiliteit in planning te waarborgen en ervoor te zorgen dat kritieke vergaderingen op geschikte tijden worden gehouden. Ze zorgen er ook voor dat deeltijdleden begrijpen dat ze gewaardeerd worden en nodig zijn voor de werking van het team. Ten slotte kunnen deeltijders, door communicatie duidelijk te documenteren en te structureren, geĆÆnformeerd blijven, ongeacht hun beschikbaarheid.
Ze hebben gemerkt dat een van de grootste uitdagingen is dat veel van hun leden geen praktische ervaring hebben bij aanvang. De overgang van studie naar een groot teamproject kan intimiderend zijn en kan leiden tot situaties waarin leden te groot dromen. Echter, net als een start-up, moet het team grootse ideeƫn hebben die de aandacht trekken maar toch haalbaar blijven. Ze moeten daarom ervoor zorgen dat leden zeer gemotiveerd zijn, maar niet te gemotiveerd, zodat ze geen tijd verspillen aan minder belangrijke taken.
Een manier waarop ze hiermee omgaan, is door hun ƩƩn jaar durende projectcyclus op te splitsen in vijf fasen: Conceptueel ontwerp, Voorlopig ontwerp, Integratie, Documentatie en Afronding. Het team bevindt zich momenteel in de fase van voorlopig ontwerp, waarin hun individuele ideeƫn worden samengebracht tot tastbare en haalbare ontwerpen. Het management werkt samen met leden van het team van vorig jaar om de moeilijkste deadlines vast te stellen en deze te communiceren aan de teamleiders om te begrijpen welke stappen nodig zijn om deze te halen.
Vijf doelen, ƩƩn visie: van biomimicry tot zelfvoorzienendheid
Het team heeft zichzelf ook vijf aanvullende doelen gesteld om zichzelf meer uit te dagen, namelijk: Biomimicry, Mensgericht, Zelfvoorzienendheid, Geleidelijke uitbreiding, en In situ hulpbronnengebruik. Deze doelen inspireren het team om meer te bereiken en hun technische leden toe te passen in de esthetisch gerichte competitie. Deze doelen helpen ook om de meer technische studenten en de meer architectuur-/esthetiekstudenten samen te brengen om oplossingen te bedenken door gebruik te maken van elkaars sterke punten/expertise. Het multidisciplinaire aspect van het team is iets waarvan zowel Emma als Deirdre geloven dat het de meest waardevolle troef van het team is.
Leren, documenteren en doorgeven: lessen voor de toekomst
Een belangrijke les die ze beiden hebben geleerd, is het belang en de uitdaging van documentatie, vooral als het gaat om het voorbereiden van hun werk zodat het team van volgend jaar ervan kan leren. Ervoor zorgen dat alle leden hun werk op een standaard manier documenteren betekende het maken van een richtlijndocument en een documentoverzicht. Hiermee hebben ze ook geleerd dat het soms belangrijk is om afstand te nemen van hun werk om hun perspectief te resetten en beter terug te komen om het project te begeleiden.
Wat we meenemen: samenwerking, visie en innovatiekracht
Space Oasis Delft laat zien hoe studententeams in staat zijn fantastische projecten te realiseren door middel van interdisciplinaire samenwerking en goede managementinspanningen. Bovendien zijn studententeams omgevingen waar de beschikbaarheid van leden sterk varieert van persoon tot persoon en met de tijd, wat unieke uitdagingen creƫert voor projectmanagement. Nieuwe oplossingen zijn ook nodig om te leren hoe een team studenten in slechts een jaar te beheren, terwijl ervoor wordt gezorgd dat iemand anders van je ervaring kan leren en het kan overnemen. Daarom bevelen zowel Emma als Deirdre sterk aan om lid te worden van een studententeam aan elke student.